شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۴۹ ۳۰۳
طبقه بندی: دبیرخانه
چچ
چگونه از پارک های محلی برای جلب مشارکت های مردمی بهره ببریم!

چگونه از پارک های محلی برای جلب مشارکت های مردمی بهره ببریم!

مشارکت عمومی فرایند کارکردن بصورت مشترک با اشخاص و گروه ها است تا رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده. برای پارک‌ها و فضاهای باز مشارکت عمومی به شهرداران و مقامات دولتی اجازه می دهد که مستقیماً در حوزه کاری شان دخالت کرده و مدام در حال طراحی و برنامه ریزی و مدیریت این منابع باشند.

این فرایند منجر به آگاهی و دخالت دادن ساکنین می شود که به نوبه خود باعث احساس بهتر تعلق داشتن به جامعه در آنها می شود . در حالی‌که این وضعیت گاهی منجر به منازعه می شود اما غالب اوقات ، مشارکت عمومی ثمربخش و به عنوان بخش حیاتی ایجاد فضاهای باز شهری موفق است.

پارک‌ها از طریق فراهم کردن فضا برای ساکنین جهت مشارکت در جامعه یا ارتباط برقرار کردن با جامعه خودشان از مشارکت عمومی حمایت می کند . همچنین پارک‌ها در اشخاص یک حس مکان(1) را بوجود می آورند وموجب افزایش کیفیت زندگی می شود که به جامعه و سلامتی افراد جامعه کمک می کند. با درک فواید عمومی پارک‌ها، تصمیم گیران می توانند حوزه هایی را که سیستم پارک های شهری آنها را می تواند در طول زمان حفظ کند توسعه دهند.

نکته کلیدی 1:
پارکها یکی از سریعترین و موثرترین راههای ساختن حس در اجتماع بودن و افزایش کیفیت زندگی است.
پارکها یکی از موثر ترین روش های قابل دسترسی در دایره واژه های سیاسی شهردار برای تغییر نقش و ارتقاء تصویر اجتماع است. توسعه پارکها معمولا فعالیتی سریع و قابل رویت برای شهرداران و شهروندان است که می تواند در هماهنگی با سایر مصوباتی همچون کاهش میزان جرائم، محدود کردن آسیب رساندن به زیباسازی شهری ، یا مدیریت ترافیک باشد.

نمونه موردی 1:
شهر یوجین- ایالت ارگان- پارکها و باغهای عمومی
دراین شهر مرسوم است فعالیتهای شهری و محیطی در پارکها برگزار شود. قطعات پارک وسط شهر یوجین میزبان یکی از رویدادهای جمعی شاخص یعنی شنبه بازار می باشد. در این بازار کالاهایی مانند لباس ، زیور آلات محصولات کشاورزی، غذا و سرگرمی عرضه می شود. مردم برای دیدن جمعیت، وقت گذرانی، خوردن خوراکی ها و گوش دادن به موسیقی به بازار می روند. شهروندان یوجین با همکاری در زمینه دیدبان جامعه، افراد ناباب و توزیع کنندگان مواد مخدر را از پارکهای واشنگتن و جفرسون دور کرده اند. مردم برای این کار در طی چند ماه سازماندهی شدند و در مدت یک سال، پارک ساکنین جدید خود را بدست آورد. پارک واشنگتن – جفرسون اکنون میزبان فعالیت های تفرجی مردم شهر است مانند بازی های بسکتبال شبانه و یا جشن هایی مانند cinco de Mayo می باشد(2).

نمونه موردی 2
شهر مینه پولیس - پروژه شنیداری و دیداری پارک پی وی
با تعامل شهردار شهر و کارمندان بخش پارکها و فعالیت های تفرجی مینه پولیس، امید می‌رود که همکاری شان منجر به یک فرایند سرگرمی عمومی شده تا تغییرات مثبت را برای پارک پی وی و ساکنان مجاورش در محله فیلیپس به همراه بیاورد. مسائل مشترکی در پارک های شهری مانند مواد مخدر ، گروههای تبهکار و حمل اسلحه در این پارک به پایان رسید. موانع فیزیکی شامل رد شدن از عرض خیابان های اصلی برای رسیدن به پارک و نیز مناظر بی فایده پارک بر طرف گردید. انجمن پارک های شهر بودجه هنگفتی برای ایجاد گروه امید به این پارک اختصاص داد. با همکاری شهردار و تیم پارک ها یک گروه راهبر ایجاد شد تا برنامه ریزی و هدایت 18 گروه شنیداری را بر عهده بگیرد این گروهها دور پارک و در همسایگی محله فیلیپس حرکت می کنند و مراقب افراد ناباب هستند. تقریبا 200 نفر از بزرگسالان و کودکان در بخشهای آن شرکت دارند، به چند زبان صحبت می کنند تا امکان ایجاد مشارکت کردن با ملیت های گوناگون مقیم در این محله را فراهم کنند. سپس گروه امید چندین گروه دیداری ایجاد کرد که با یک معمار همکاری می کردند این معمار در هر دو گروه کار می کرد ساکنین ایده ای برای احیاء پارکشان که 12 ماه طول کشید خلق کردند . اعضای گروه و بسیاری کسانی که تا قبل از آن در جایی حضور نداشتند ایده شان را به گروه پارکها و فعالیت های تفرجی مینه پولیس ارائه کردند.

نکته کلیدی 2 :
پارک ها مکانی را برای ارتباط مردم با یکدیگر در یک محیط مشترک فراهم می کند.

پارک ها برای مردم حس مکانی را بوجود می آورند که در نتیجه ارتباط برقرار کردن با محیطشان و با افراد اطرافشان است. پارکهای شهری برای استفاده کنندگان امکاناتی را فراهم می کنند تا هر کس بنا به علاقه خود بتواند در فضای پارک به فعالیت بپردازد . پارکها می توانند مردم را از طریق ارتباطات تاریخی که قبلا توسط اتوبانها،‌ گسترش شهر و طراحی های ضعیف از بین رفته بود مجدداً به یکدیگر نزدیک کنند. سبز راه ها، خیابان های سبز و پارک های خطی اکنون به طور گسترده ای در شهرها استفاده می شوند. بعنوان مثال در تحقیقی که دانشگاه ایلینویز انجام داده است نشان می دهد هر چه فضای سبز درون شهری و در مجاورت منازل مسکونی بیشتر باشد فضاهای عمومی بیشتری توسط ساکنین مورد استفاده قرار می گیرد . محققین دریافتند ارتباط بین همسایه ها با افزایش فضای سبز قویتر می شود. در مقایسه با فضاهای سبز بی‌مصرف کسانی که در نزدیکی فضاهای سبز زندگی می کنند از فعالیت های اجتماعی بیشتر لذت می برند، افراد بیشتری به آن فضاها می روند،‌ همسایگان بیشتری را می شناسند و احساس تعلق قوی تری نسبت به محله خود دارند. محققان همچنین دریافتند هرچه فضاهای سبز دارای امکانات بیشتر باشد روابط اجتماعی گسترش و پایداری بیشتری در بین مردم محله خواهد داشت.

نمونه موردی 3
شهر دی ویس - ایالت کالیفرنیا. خانه های روستایی
خانه های روستایی با داشتن 242 منزل جداگانه یا چندتایی که در شهر دانشگاهی دی‌ویس قرار دارد یک همسایگی اکولوژیک است. پلان برای طراحی منازل در همسایگی یکدیگر بر ایجاد فضاهای عمومی باز طراحی و توسعه داده شده توسط ساکنین تاکید دارد. مطالعات بعدی مردم شناسی نشان داده است مردمی که در آنجا زندگی می کنند نسبت به مردم دیگر محلات معمولی شهر دی‌ویس تعداد دوستانشان دو برابرو میزان روابط اجتماعی شان سه برابر می باشد. هنگامی که در سالهای پایانی دهه 1970 میلادی طراحان این مکان را می ساختند فکر می کردند این پروژه به سختی فروش برود. اما امروزه خانه های روستایی دی‌ویس متقاضی زیادی دارد و هر فوت مربع بین 10 تا 25 دلار بفروش میرود.

نکته کلیدی سوم
پارک ها موجب می شوند مردم با سلایق متنوع برای ساختن آرمان مشترک با همکاری یکدیگر به این هدف مثبت برسند.
فواید مشارکت در توسعه پارک های شهری و فضاهای باز شامل هدایت به سمت حس جمعی قویتر و نیز افزایش حس کنترل جمعی یا کنترل توسط استفاده کنندگان می باشد. راه های زیادی که هزینه اندکی دارند و در مشارکت جمعی روشهای موثری هستند وجود دارد مانند برگزاری کارگاه،‌ نظر سنجی، مصاحبه و بازدید.

در عین حال، مشارکت ریسک ها و محدودیت هایی دارد که نیاز است متوجه آن باشیم. معمار منظره رندی هستلر پیشنهاد می کند مشارکت گاهی اوقات منجر به چیزی می شود که " مشارکت قفل شده " می نامد در این حالت چیزی مورد موافقت نمی گیرد یا نتایج طرح بر خلاف اهداف زیست محیطی یا اجتماعی می باشد. او پیشنهاد می کند برای موثر بودن ، مشارکت باید یک "دیدگاه" داشته باشد یک دیدگاه شفاف در مورد شهر که مسئولان و طراحان در آینده می خواهند آنرا اجرا کنند. همزمان با اصلاح و بسط و گسترش دیدگاه ها از طریق مشارکت، مسئولین و طراحان نیز باید در دیدگاه‌هایشان پویا باشند.

نمونه موردی4
شهر سنت لویس - ایالت میسوری : پارک جنگلی
پارک جنگلی در سال 1876 به این کاربری اختصاص داده شد میزبان نمایشگاه جهانی سال 1904 بود و در سال 1927 جشن بازگشت چارلز لیندبرگ بعد از پرواز تاریخی اش از روی اقیانوس اطلس در این جا برگزار شد. علاوه بر به‌روز نمودن و بازسازی پارک، طراحان پارک به کمک شهردارفریمن باسلیزدوم که خودش نیز در این پارک در ایام کودکی بازی می کرده است یک پلان اصلی و طرح دیگر برای آن در دهه 1990 ایجاد کردند. در 1993 بیش از 300 نفر از مردم در اولین ملاقات به منظور تبادل نظر در مورد پارک شرکت کردند . فرایند طراحی مکانیزمی می باشد. برای حل تعارضات، آموزش به مردم، توانمند سازی منتفعان و شهروندان و به رسمیت شناختن هر آنچه که مردم از یک طراحی عالی می خواهند.

نمونه موردی 5
شهر اوکلند- ایالت‌ کالیفرنیا: پارک یونیون پوینت.
بیش از 1000 نفر از جمعیت مقیم و نیز 50 سازمان و موسسه غیر انتفاعی محلی از سراسر اوکلند در توسعه یک پلان برای پارک ساحلی کمک کردند. طرح فضای باز و تفرجی فروت‌ویل در پارک یک بخش برای مشارکت اسپانیایی زبان‌ها است که بر اساس اتفاق نظر دولت محلی و انجمن متروپولیتن دانشگاه اوکلند ایجاد شده است. فروت‌ویل که پرجمعیت ترین بخش ایالت اوکلند است بیشترین میزان تعداد کودکان و کمترین میزان سطح پارک ها و فضای سبز را دارد. پارک ساحلی یونیون پوینت قصد دارد یک سایت صنعتی قدیمی را به یک مکان ساحلی تفرجی عمومی در نزدیکی همسایگان اوکلند و مناطق اطراف تبدیل کند. پلان پارک شامل سه عنصر اصلی طراحی است: یک سری از تپه ها، یک پیاده رو تفرجی ساحلی و یک نمایشگاه هنری عمومی برای آموزش بازدید کنندگان در باره جامعه اطرافشان و تاریخشان.

نمونه موردی 6
شهر نیواورلئان: کافه کودکان ، پارک پاکتی
شهردار شهر آقای مارک موریال تصمیم گرفت مدلی برای تبدیل زمین های رها شده در نیوارلئان به مکان‌هایی با ارزش برای کاربری های مجاور ایجاد کند . با استفاده از وام CPF و موسسه همیاران پارک وی، یک برنامه همیاری جمعی منجر به تبدیل یک زمین خالی در مرکز شهر به یک باغ کودکان گردید. زمین از طرف توسط ساکنین قدیمی و کسبه محل اهدا شده. منطقه ای که آنها انتخاب کردند نزدیک کافه کودکان بود، یک پروژه غیر انتفاعی که کودکان مرکز شهر را با غداهای رایگان، آموزش تغذیه و یک محیط امن حمایت می کرد. بیش از 50 نفر داوطلب برای ساخت این پروژه کمک کردند. از طریق همکاری گالری موجود در همسایگی با مرکز هنرهای معاصر و هنرمندان محلی یک نقاشی دیواری بزرگ بر روی پشت دیوار باغ کشیده شد و برنامه های هنری دیگری نیز بدان افزوده شد. شبکه خبریWDSU در کانال 6 یکی دیگر از شرکای پروژه، یک برنامه تبلیغاتی برای برنامه پخش نمود. یک برنامه مشاوره داوطلبانه توسط تیم همیاران پارک وی اجرا شد که در آن به کودکان آموزش باغبانی و سایر مهارت های زندگی را آموزش می دهند. محصولات برداشت شده توسط کودکان به خانه برده شده یا به کافه کودکان جهت آماده نمودن تحویل می شود یا با سالمندانی که از باغ دیدن می کنند تقسیم می کنند.

توضیحات :
1- حس مکان : حس مکان(sense of place) ایجاد کننده خاطره ای مشخص در ذهن افراد حاضر در صحنه است بگونه ای که با حضور مجدد در آن فضا خاطره خود را از موضوعی که در آن مکان یا زمان اتفاق افتاده است به یاد می آورد .
2- جشن cinco de Mayo جشن استقلال مکزیکی ها از دست فرانسوی ها در قرن 18 است در این جشن مردم با پوشیدن لباسهای سنتی مکزیکی و خوردن غذاهای سنتی به شادمانی می پردازند.

منابع اینترنتی:
1- How cities use parks for Community Engagement. City Parks Forum Briefing Papers.
2- www.planeteugee.com/parks
3- www.lgc.org/freepub/land_use/models/village_homes.html
4- www.forestparkforever.org
5- www.unitycouncil.org/html/frosi.html
6- www.parkwaypartners.com
7- www.planning.org/cpf

 


نویسنده: مترجم/امین فقیهی
نوع: