سه شنبه, ۰۷ مهر ۱۳۹۴ ۱۳:۵۰ ۹۰
طبقه بندی: دبیرخانه
چچ
کارگروه ها، پشتوانه های مردمی و فکری شوراهای اجتماعی محلات

کارگروه ها، پشتوانه های مردمی و فکری شوراهای اجتماعی محلات

شوراهای اجتماعی محلات مشهد به صورت آزمایشی در 3 منطقه شهر مشهد آغار به کار کرد.تشکیل شوراها در سال 91 ودر 114 محله ادامه یافت وسال 91 تمام محلات مشهد صاحب شورای اجتماعی محله می شوند.


2- مهم ترین دغدغه ی امروز شوراهای اجتماعی محلات ، حفظ ، پویایی ، قوام و دوام آن است. چرا که تجربه نشان داده است تشکیل گروه های اجتماعی به خصوص اگر همراه با نوآوری باشد ؛ ساده به نظر می رسد اما حفظ و تدوام آن براساس اهداف تعیین شده بسیار سخت است.

3- یکی از راه های قوام و دوام شورای اجتماعی محله ؛ تشکیل کارگروه ها به مثابه ی نگاه تخصصی تر به محله و بهر گیری از گروه ها وسلایق مختلف مردم محله به شمار می رود.

4- اعضای شورای اجتماعی محله در حاضر هر کدام شان یا نمادی از یک تفکر در محله اند یا نماینده ی یک قشر یا صنف از محله.بنابراین توسعه ارتباطات وشبکه ارتباطی بین مردم و اعضای شورای اجتماعی محله بسیار ضروری است تا نگاه واقع بینانه توام با ترسیم شرایط بومی و محلی نسبت به مسائل و مشکلات محله فراهم شود.

5-  تشکیل کارگروه های موضوعی وصنفی مانند کارگروه حمایت از سالمندان ، کارگروه حمایت از بازاهای محلی، کارگروه ازدواج های بهنگام و آسان،کارگروه حمایت از پاتوق های فرهنگی ومذهبی ، کارگروه ارتقا بهداشت محیط ،کارگروه خیرین محله ، و ...
هر کدام از این کارگروه های و کارگروه های مشابه می توانند پیشنهادهای جالبی برای مدیریت شهری و دستگاه های متولی محله داشته باشد.ضمن این که با کمترین هزینه می توان از فرصت ها و امکانات محله برای اجرای آن بهره برد.

6- متاسفانه، به دلیل ضعف آموزش و عدم توانمندی گروه های مردمی در کارهای مشارکتی ، عمدتا هزینه های تمام شده برای اجرای فعالیت ها و خدمات اجتماعی و فرهنگی برای مردم محله بسیار زیاد است. تشکیل کارگره ها می تواند ضمن شناسایی فرصت های همکاری بین گروه ها، نهادهای مردمی و ...به غنی بخشی خدمات فرهنگی وا اجتماعی نهادهای مسوول کمک فراوانی نماید.

7- تشکیل کارگروه های مانند کارگروه رونق اقتصادی محله با مشارکت کسبه ی محله می تواند بستری فراهم نماید تا مردم هر محله از محله خودشان خریدهای ضروریشان را انجام دهند و از مراجعه به مراکز اقتصادی شهری خودداری نمایند.

8- می توان با مشارکت اهالی محله ، ازدواج آسان و بهنگام را در محله ترویج کرد و امکاناتی را برای این امر مهم در محله شناسایی کرد.

9- نکته ای که نباید از نگاه ما دور شود ، متاسفانه " پول زدگی " است. وقتی نهاد یا سازمانی برای حل مسائل اجتماعی محله پیش قدم می شود؛ تصور بر این است که باید بودجه های کلانی هم با خودش داشته باشد تا مسائل محله ی ما نیز حل شود، در صورتی که اگر قرار  بود پول حلال مشکلات باشد، صرف این همه هزینه ها در همایش ها و سیمنارها امروز باید اثرات مثبت خود را نشان می داد.

10- در برنامه ماه عسل؛ پدر یکی از کودکان شهیدی که در شیراز بر اثر بمب گذاری کودکش در هیات به شهادت رسیده بود، تعریف کرد که ما برای بچه مان جایزه می گرفتیم و به امام جماعت مسجد می دادیم تا او در صف نماز به بچه ی ما جایزه بدهد. تاثیر این کار با هزینه ی اندکی که توسط خود خانواده نیز تامین شده است، بسیار زیاد است. گروه های اجتماعی باید بتوانند این فرصت ها را و این گونه خانواده ها را در مساجد شناسایی کنند.

11- فرصت های کوچک محله، زمینه ساز اقدامات بزرگ و ارزشمند فرداست. کافی است راه های شناسایی فرصت ها را بلد باشیم و بلد باشیم چگونه از فرصت های کوچک، کارهای بزرگ تولید کنیم.

12- به نظر می رسد، کارگروه ها می تواند یکی از راه های دوام و قوام شوراها باشد؛ اگر در تشکیل آن ها شتاب زده عمل نکنیم و واقعا بر اساس نیاز و مقتضیات محله تشکیل شود.

نویسنده: مهدی ابراهیمی
نوع: