شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۴ ۱۰:۰۴ ۷۰
طبقه بندی: دبیرخانه
چچ
جریان سازی اطلاعات در محله ها

جریان سازی اطلاعات در محله ها

یکی از وجوه تمایز بین "اجتماع" و "جامعه" ( و یا روستا و محله ی سنتی با شهر ) ، در کیفیت اطلاعات و آگاهی افراد از محیط پیرامون خود ، حوادث و جریانات محلی ، همسایگان و ... می باشد.

 به گزارش "مشهدما" ؛ در روستاها و محله های سنتی بواسطه ی وجود شبکه های پیچیده و گسترده ی خویشاوندی ، کم تراکمی جمعیت ، همبستگی میان محیط کار و زندگی، تقسیم کار محلی ساده ، وجود روابط صمیمی و قدیمی و غیر رسمی افراد با یکدیگر و بخصوص وجود نهادهای فعالی همچون مساجد و تاثیرگذاری عمیق بزرگان و ریش سفیدان محلی، آگاهی و اطلاع رسانی بخودی خود در محیط جریان می یابد . و (با اغماض از پاره ای کارکردهای منفی ) کارکردهای مثبت فراوانی را بدنبال دارد. از جمله این کارکردهای مثبت می توان عدم انزوای اجتماعی افراد ، آگاهی مردم از شادی و غم و گرفتاری یکدیگر ، آبروداری و ترس از رسوایی بعنوان مانعی جدی در بروز جرم و جنایت و خلافکاری  ، یاری رسانی مردم به یکدیگر در مواقع آسیب و خطر و ... را نام برد.
اما در کلان شهرهای مدرن امروزی با وجود جریان کلان اطلاعات که سیلی از اطلاعات شهری ، کشوری و جهانی را روانه ی خانه ها و اذهان می کند و افراد بطور مداوم بوسیله ی این جریان بمباران می شوند ، اما از محیط پیرامون خویش و چه بسا همسایه ی دیوار به دیوارشان بیخبرند .


بدلیل تقسیم کار پیچیده و تخصصی ، وجود تحریکات عصبی فراوان و تقاضاهای بیشمار زندگی شهری ، "بی تفاوتی" یکی از خصیصه های فرد شهری می شود و او تقریبا تمام یا بیشتر احساس مسئولیت و همدردیش را نسبت به همسایگان و محله ی زندگی خویش از دست می دهد و تنهایی و انزوای محلی را راحتتر و امن تر می یابد. و حتی بی آبرویی در غربت نوعی امتیاز و راحتی محسوب می شود . این شرایط بستر مناسبی می شود برای تحریک به لاقیدی و بی بند و باری و انواع آسیبهای فردی و اجتماعی دیگر.
در نتیجه یکی از مهمترین عواملی که می تواند موجب پیشگیری و مقابله با این معضل شود ومنجر به افزایش شناخت ، همیاری وهمدلی اهالی محل گردد چیزی نیست جز " احیای جریان اطلاعات و اطلاع رسانی در محله ها ".


از جمله اقداماتی که در این راستا می توان برشمرد بطور خلاصه :
1-ایجاد یک رسانه ی محلی توسط شورای اجتماعی هر محله . این رسانه که می تواند در ساده ترین اشکال از قبیل سایت ، وبلاگ و نشریه باشد ، مسایل مختلف ،معضلات و مشکلات محله ، تبلیغات تجاری ، ظرفیتهای فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی محله و ... را به آگاهی و اطلاع اهل محل می رساند . 
2-بهره گیری از پژوهش های اجتماعی تخصصی و خرد در سطح محله ها.
پژوهش اجتماعی راهی است علمی برای کشف ، بازتعریف و چاره جویی برای حل مسایل و مشکلات یه جامعه و یا یک اجتماع کوچک .  بوسیله ی پژوهش اجتماعی می توان از وضعیت غالب فرهنگی ، اعتقادی ، اقتصادی ، سیاسی ... افراد یک محله اطلاع حاصل نمود. می توان ظرفیتهای اقتصادی ، بافت جمعیتی  و خصوصیات اکولوژیکی محله را شناسایی نمود. و با علم به این وضعیت ، برنامه ریزیها و سیاستگذاریهای آتی را جهت بخشید . یکی از علل نارسایی و ضعف برنامه های خرد و کلان در جامعه ی ما فقر پژوهشهای اجتماعی و یا انجام پژوهشهای ناقص ، ناکارآمد و کاذب می باشد .
3- نهاد مسجد و افزایش گستره ی کارکردهای آن به مسایلی فراتر از امور عبادی و دینی ، از قبیل مطرح شدن مسایل محلی ، مشاوره های شخصی اهل محل ، برگزاری جلسات و ...
بطور کلی می توان به این نتیجه رسید که تقویت جریان اطلاع رسانی محلی تاثیر بسیار مثبتی در ایجاد و تقویت هویت هر محله، شناخت و ارتباطات بیشتر بین اهالی محله و در یک کلام احیای وجدان جمعی و رابطه ی "ما"یی اجتماع محلی  خواهد داشت .

نویسنده: صادقی
نوع: